Gratis släppefest och AW för Lars Brundins nya album mellan 17-20. På scen ca 18. Kom och lyssna, mingla, kläm på nya CD:n, drick gott, ta ett smörrebröd och så blir du bjuden på lite akustiskt från det nya albumet av LARS BRUNDIN & EDSVURNA MÄN. Varmt välkomna
Lars Brundin, pressfotografen som blev singer-songwriter, släpper sitt tredje album ”MÖNSTER” och tar med sina Edsvurna Män! För fans av Eldkvarn, Winnerbäck & Lundell.
Rock’n’Roll-kocken erbjuder: 2 smörrebröd + 1 öl 125 kr. Boka gärna bord i bistron (uppträdandet är på bistro-scenen).
Om Rotten Mind: “Det här är låtar som rör sig från allt mellan ’77-punk och postpunk till garagerock, postrock och goth. Det är vintage och fräscht. Det är rått, stökigt samtidigt som Rotten Mind ger oss en jävla massa gitarrer! Samtidigt så är det ett jävla gung och man vill mest studsa runt till detta längst fram på livespelning.”-Rockfarbror
Urarta från Malmö spelar rå postpunk, alternativ rock med driv och punk med svärta. Bandet släppte en digital EP ’Pace’ i maj 2021. Urarta klev nyligen ur replokalen och har blivit varmt mottagna av publiken. Ny inspelning är på gång.
Per Persson har alltsedan solodebuten 1989 blivit en vital del av Sveriges musikliv. Med ett personligt uttryck tillika välformulerade texter har han blivit en favorit för många, inte minst bland namnkunniga artister som Lars Winnerbäck, Håkan Hellström och Jakob Hellman. Med den sistnämnde delade Per Persson nyligen scen i programmet Så mycket bättre, i vilket de framförde ”Tusen dagar härifrån” tillsammans. De senaste åren har Perssons Pack utvecklats till det Nya Packet, men den musikaliska kärnan har lämnats oförändrad och texterna lika träffande som alltid.
FIENDENS MUSIK från Lund gav ut två eftersökta LP-skivor och fyra vinylsinglar 1978-1981. I Kvällsposten beskrev Olle Berggren gruppen målande som länken mellan proggen och punken. ”Ett högt älskat liveband runt om i Norden, ett av den svenska 70-talsmusikens intressantaste band”, skrev Lennart Persson vars ord fortfarande väger tungt. ”Fienden” återuppstår då och då, i modern tid oftast i Stockholm. Men nu kommer de till Malmö igen, den här gången till oss på Medley. Senast gjorde de en bejublad minikonsert på Folk å Rock i december då Karl G Jönssons bok ”En spark rätt i skallen – historien om Fiendens Musik och Lunds rockscen” släpptes. Förstaupplagan på 700 ex gick åt på en månad men nu åter tillgänglig. Kommer finnas till specialpris under konsertkvällen. Liksom T-shirts. Medlemmar: Mats Zetterberg, sång/texter, Mats Bäcker, sax/foton, Gamle-Harry Schiffmann och Peter Kempinsky, gitarrer, Ulf Karlberg, bas och Ingvar Krupa, trummor.
DÖDSBABS från huvudstaden är Fiendens Musiks brodersband och de båda banden har gjort flera omtumlande spelningar tillsammans i Stockholm och på Gotland. Fullt ös, mäktiga gitarrväggar, massvis med humor och glimten i ögat. Lite som en korsning av Ramones och New York Dolls med texter som ligger diskbänksrealismen nära. Kittlande låttitlar som ”Snatta på Konsum”, ”Bakfull (på en tisdag) i Rotebro” och ”Ring dig sjuk”. Förhoppningsvis har de med sig några av sina vinylsinglar och ”tishor”. En LP-skiva är på gång även om DödsBabs jobbar sakta. Men säkert. Medlemmar: Tomas Den Fryntlige, sång/gitarr, Janne Ljungwaldh, gitarr, Ständigt Denne Danne Törner, gitarr, Peter Svedin Helleday, bas och Pär Andersson, trummor.
Kvällen inleds av HENRIK VENANT som lovat spela en handfull av sina största undergroundhits tillsammans med Peter Polfeldt, från Lund även han, på två lågmälda elguror. Venant, som egentligen inte är mycket för nostalgi, gör här ett undantag och spelar lite mer kända låtar – för gammal vänskaps skull med ”Fienden”. Han skulle kunna kalla sig Sveriges förste punkare, eller åtminstone Lunds, men sådant ligger inte för honom.
SKURKLANDET släpper sitt fjärde album ”Samhällsmaskinen” och firar med releasefest på Medley! De bjuder på pop med punkhjärta! Med melodier att dansa och gråta till från en skitig replokal där tiden stått still sen 70-80-talet!
Kvällen inleds av OLOF JENNFORS. Olof är 43 år gammal och hade därför sina formativa år på 90-talet vilket olyckligtvis gav honom en osund relation till riktiga känslor. Mycket trams har runnit under broarna, men nu är det dags för allvar!
Då var det dags igen för ett hejdundrandes musikhygge på medley i Malmö. Jonas Wernefort & Livekollektivet har vilat sig i storform under vinter och vår för att på nytt möta sin älskade publik på hemmaplan. Senast vi såg dem i Malmö var på just medley i oktober förra året och då blev det en fantastisk i princip fullsatt kväll med ny platta i bagaget. Det kommer att bjudas på ett gott urval av Werneforts många låtar och skånska musik, glädje och en härligt hjärtlig rockig stämning. Väl mött på medley den 21/5, men dröj inte för länge med att fixa biljett.
Dagarna innan löning och plånkan gapar tom? Deppa inte ihop. No Depression Band kommer till medley och bjuder på en massa favoritlåtar. Låtar från band som The Jayhawks, The Band, Tom Petty, Neil Young, Grateful Dead, The Replacements, Hiss Golden Messenger, Wilco, The Rolling Stones, Ryan Adams, Son Volt, Crosby Stills & Nash, The Eagles, Little Feat, Steve Earle, Uncle Tupelo m.fl.
UNDERGROUND UNION är ett Malmöband med medlemmar bland annat från Three Blind Mice, Funhouse, Donkeyshot och Astream. De finns på Facebook, Spotify, Soundcloud och Youtube.
Music from an underground point of view. Playful & Dreamy. Hard & Soft. Dark & Bright. Dynamic & Suggestive. Analog & Electronic. Welcome to our world!
The Dive är ett band från Malmö som spelar rock med powerpopiga referenser. Bandet har spelat tillsammans som trio sedan 2014 men beslutade sig under pandemin att utöka med en gitarr. Den nya sättningen utforskar en mer melodisk men också råare sida av musiken. Så kvällen bjuder på premiär för The Dive som kvartett!
The Virginmarys är en engelsk rockduo från Macclesfield, England. Bandet bildade 2009 som en trio och släppte själv en begränsad serie av sålda EP-skivor, innan de släppte sitt debutalbum King of Conflict på DoubleCross / Cooking Vinyl och Wind Up Records i februari 2013. Efter det påtvingade corona-uppehållet bestämde sig The Virginmarys för en nystart, återgick till duo-formatet och med återfunnen glöd kommer de nu äntligen till Sverige på turné! Presenteras i samarbete med Rootsy Music.
Philadelphia-Garage-Alt-Rock’n’Roll-bandet SORAIA ligger på LITTLE STEVENs Wicked Cool Records och ger alltid järnet live med spektakulära sångerskan ZOUZOU MANSOUR i fronten! Spelningen på medley i oktober var en helt fantastisk uppvisning i scennärvaro och ösig rock i tidlös New York-stil. Och nu kommer de tillbaka!
Inleder kvällen gör Stockholms garagerock-kungar STUPIDITY som ofta kryddar sin laguppställning med Keith Streng (The Fleshtones)!